lørdag 19. mars 2011

Pulsvanter med hjerte


Disse pulsvantene strikka jeg til Ingeborg til bursdagen hennes, siden jeg hadde lyst til å strikke noen i rødt med hjerte på og tenkte det passet fint til henne. Dessuten hadde jeg lovt henne et par. Jeg ble faktisk så fornøyd at det var like før jeg tok de selv, men et løfte er vel et løfte :)

Til disse har jeg brukt ca trekvart nøste alpakkagarn (Drops alpaca, mykt og varmt), en rødfarge med litt rosaburgunder (den ser litt mer orange ut her enn den egentlig er).

Mønsteret på disse er selvlaget, inspirert delvis fra "Strikk - ABC for strikkeentusiaster", delvis har jeg prøvd og feilet og klusset masse på ruteark. Det er litt avansert, så har du ikke strikket med fletting eller hull tidligere, så kan det være litt utfordrene.

De er strikket på ermpinnesett 2,5, jeg vil anbefale bambuspinner, metallpinner sklir litt lett ut når man driver med flettemønster.

Man strikker her rundt og rundt og setter masker av til tommelen som på en vott.

Legg opp 60 m (eller et annet antall delelig med 5), mønsteret er ganske elastisk, 60m passer nok til de fleste kvinnehender (har du derimot veldig små hender er kanskje 55m bedre, eller trenger du litt bedre plass passer nok 65m best).

M1


Fra nederst: 2r, 3vr, de rette m flettes hver tredje runde slik: Sett 1m på hj.p. bak arb, strikk en m r, strikk m fra hj.p.
Strikk flettemønster til arb. måler 10-15 cm.  Da begynner hjertemønstert (se M1). Strikk det samme flettemønsteret rundt resten av arbeidet.
Når du har kommet til midten av hjertet (der det er bredest), settes det 8m (3vr, 2r, 3vr) på en tråd til tommel. Legg 3m på pinnen (du har nå 55m i stedet for 60) og strikk flettemønster og M1 videre til ønsket lengde, legg løst av.
Ta så opp maskene fra tråden til tommel og plukk opp 7m jevnt rundt resten av tommelen. Fortsett flettemønsteret til ønsket lengde og legg løst av.

Er det spørsmål, er det bare å spørre!

Enjoy :)

Aldri lest mønster før? Lurer du på forkortelsene? Ta en titt på Strikkeguiden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar