søndag 28. november 2010

Heklede blomster på jakke


 Etter inspirasjon fra "100 blomster" fikk jeg lyst til å pynte litt på den ene genseren min. Det var akkurat det som manglet for at jakka skulle bli perfekt :)
Genseren er forøvrig kjøpt, men jeg vet ikke helt hvor siden det var en gave fra min kjære mor.

Blomstene er heklet av restegarn, så jeg vet ikke helt hvilket garn det er, men et ullgarn i to ulike gråtoner. Jeg har brukt heklenål 3, slev om garnet egentlig er for tykt for dette, da ble blomstene tette og tykke.



1. omg.: (farge1)  6 lm, settes sammen til en ring med en kjm.

2. omg.: 10 fm om ringen, avslutt med en kjm i den 1. fm fra starten av omg. Nå er du ferdig med den første fargen, klipp av tråden og legg den langsmed ringen når det hekles videre, så slipper du å feste den senere.

3. omg.: (farge2, bare begyn å hekle med den nye tråden og hekle den inn langs ringen) *4 lm, 2-m-st-klase i neste fm, 4 lm, 1 fm i neste fm*,  gjenta *...* totalt 5 ganger = 5 kronblad. Avslutt med en kjm i den siste fm fra forrige omg. Klipp av tråden og dra den igjennom.


Lurer du på maskene? Se "Lær å hekle!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar